niedziela, 7 kwietnia 2013

Klapa - tradycyjna muzyka chorwacka

Może się wydawać, że Asystentura Comeniusa w mieście tak małym jak Daruvar pozostawia wiele do życzenia pod względem życia towarzyskiego, ale tak naprawdę jest to idealne miejsce do poznawania codziennych zwyczajów i chorwackiej kultury. Niezmiernie ważne jest jednak aby nie marnować żadnej okazji do integrowania się z lokalną społecznością. Wyznając tę zasadę, w sobotę wybrałam się z grupą znajomych na koncert żeńskiej klapy Stentoria.


Klapa stanowi grupę przyjaciół lub zespół wykonujący muzykę a capella. Do repertuaru klap należą dobrze znane, tradycyjne chorwackie utwory rozpisane na wiele głosów. Większość piosenek wywodzi się z terenów Dalmacji. Teksty zawierają więc elementy lokalnych dialektów. Traktują one zazwyczaj o nadmorskim życiu, ciężkiej pracy i przygodach miłosnych rybaków, o szacunku do rodziców i osób starszych, o uprawie oliwek i fig, o życiu, tęsknocie i śmierci. O tym jak dobrze znane są to utwory świadczyć może jedynie fakt, że byłam jedyną osobą, która podczas bisu nie przyłączyła się do ich wykonywania. 

Tradycyjnie klapa składała się wyłącznie z mężczyzn. Współcześnie można jednak spotkać również żeńskie zespoły odnoszące sukcesy i cieszące się powodzeniem. Prócz nielicznych profesjonalnych muzyków do zespołów należą osoby różnych profesji które połączyła miłość do muzyki i dobrej zabawy. Stentoria powstała w 2009 roku z inicjatywy Romany Bakarić (obecnie dyrektorki szkoly średniej) oraz Lidy Farkaš (nauczycielki kształcenia zintegrowanego ze szkoły, w której odbywam asystenturę). Grupa wykonuje tradycyjne chorwackie pieśni i popularne kompozycje kontynentalne. Sprawdźcie sami!


Jeden z utworów, który najbardziej przypadł mi do gustu "More snova", 
przy akompaniamencie gitary.
Na żywo robi dużo większe wrażenie.

1. sopran: Lida Farkaš 
2. sopran: Tena Farkaš, Antonia Varat
1. alt: Ivana Klubička, Maja Cabrnoh
2. alt: Maja Ulovec, Miroslava Verasto, Romana Bakarić
gitara - Romana Bakarić

Tekst: Tedi Spalato

Tili bi, tili bi moru, 
tili bi, tili bi mi
Tili bi, tili bi moru, 
tili bi ja i ti

Moremo, moremo moru, 
moremo i moramo mi
Moremo, moramo moru, 
moramo ja i ti

Opijeni morem snova, 
porat sriće tražili smo mi 
Odnilo nas more, more snova, 
tonemo u moru jubavi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz